Elfordon – inte längre bara elbil

För miljön, plånboken eller bekvämligenheten? Elfordon är minst sagt här för att stanna. Många vill ha elbil, men få har råd. Istället är det cyklar, sparkcyklar och skateboards som blir allt mer populära.

Mindre elfordon växer snabbast

Även om intresset ökar snabbt för elbilar så är det fortfarande bara någon procent av de nya bilar som säljs som enbart har eldrift. En stor orsak är kostnaden. I en undersökning av Vi Bilägare är det bara 2 av 10 som säger sig ha råd att köpa elbil. För även om driftskostnaden är låg så är inköpspriset långt över vad bensinbilen kostar.

Sett till antalet fordon är det därmed inte elbilen som ökar mest. Istället är det enklare fordon som blir allt mer populära med eldrift. Här kan elcykeln nämnas vars popularitet ökat kraftigt senaste åren. En del väljer att ställa bilen och istället välja det billigare alternativet, elcykel, på väg till jobbet. Från början sågs det som ett fordon som främst var för äldre, som inte skulle orka med vanlig cykel, men framförallt är det nu pendlare som väljer elcyklar.

Även andra elfordon på frammarsch

I storstäderna har minst sagt elsparkcyklar förändrat stadsbilden. Utöver de privata sparkcyklarna finns sparkcyklar från en rad olika uthyrningsföretag. Ladda ner appen, registrera betalkort och börja använda en av de många cyklar som kan hittas runt om i städerna. Ett smidigt sätt att ta sig till jobbet – eller ett trafikfarligt problem med sparkcyklar som ställs var som helst? Åsikterna går isär. Bara i Stockholm finns minst åtta företag som hyr ut elsparkcyklar.

Allt fler till den privata marknaden

När elcyklar började kunna hyras i Stockholm var det relativt få som hade egna. Men ju vanligare det blev att använda dem desto fler skaffade en egen. Därmed har även intresset ökat allt mer för alternativa elfordon. Ett exempel är elektriska longboards som kan komma upp i 40 – 60 km/h. De ser ut som klassiska skateboards men både längre och bredare. Däremot ska aldrig dessa köras snabbare än 20 km/h om man inte är inom inhägnat område.

Ofta en juridisk gråzon

Flera elektriska fordon har blivit svåra att klassificera vilket även gjort det svårt för polisen att avgöra vilka lagar som ska gälla. Ibland har de klassats som cyklar vilket innebär att man ska följa regler kring cyklar. Men i vissa fall har polisen klassat dem som klassiska skateboards utan drift dvs. ett lekfordon. Men då ett lekfordon max får köra 6km/h skulle man alltså bryta mot lagen om de kör i snabbare hastighet. Ännu en tanke är att den skulle kunna klassas som eldriven moped på grund av dess höga hastighet. Genom att köra lugnt, sansat och i cykelfart bör problemen i alla fall bli färre än om man kör i maxfarten 75 km/h som vissa modeller klarar av.